Galimi sunkumai pasiekti artimiausiÄ… gydymo įstaigÄ… neturi lemti žmonių sprendimo nesikreipti į gydytojÄ… ar ieškoti pagalbos didmiesÄiuose. DÄ—l to neatsiejama sveikatos sistemos reformos dalis – pacientų pavėžėjimo paslaugų pertvarka, kad jomis sÄ—kmingai galÄ—tų pasinaudoti daugiau pacientų. Juolab, kad pavėžėjimo sistema didele dalimi integruotų jau turimus pajÄ—gumus. Taigi, ateities pacientų pavėžėjimas bus organizuojamas pagal mišrų metodÄ… – panaudojant bendrai tiek savivaldybių, tiek valstybÄ—s išteklius.
Pasak sveikatos apsaugos ministro patarÄ—jos Kristinos AuruškeviÄienÄ—s, svarbiausias pokytis, kurio siekiama pradÄ—ta sveikatos sistemos reforma – kad gyventojams sprÄ™sti savo sveikatos problemas bÅ«tų greiÄiau ir patogiau. Planuojama dvigubai padidinti ambulatorinių ir dienos sveikatos priežiÅ«ros paslaugų apimtis, kad mažų savivaldybių gyventojai arÄiau namų – savo ar gretimose savivaldybÄ—se – galÄ—tų išsprÄ™sti apie 80 proc. visų sveikatos problemų. Be to, bus pleÄiama sveikatos priežiÅ«ros paslaugų pasiÅ«la. Tai reiškia, kad reikÄ—s užtikrinti, jog gyventojai galÄ—tų tinkamai jomis pasinaudoti.
Tam bÅ«tina užtikrinti nuosekliÄ… pacientų pavėžėjimo į gydymo įstaigas paslaugÄ…. Šiuo metu savivaldybių teikiama pavėžėjimo paslauga yra ne sveikatos priežiÅ«ros, o socialinÄ— paslauga. Ji fragmentuota, skirta daugiausia judÄ—jimo negaliÄ… turintiems pacientams, trÅ«kumų turi ir pacientų pervežimas iš vienos gydymo įstaigos į kitÄ…, todÄ—l esama padÄ—tis netenkina suplanuotos reformos keliamų lÅ«kesÄių.
„Situacija iš esmÄ—s pagerÄ—tų, šalyje sukÅ«rus vieningÄ… pacientų, kuriems nereikalinga skubi pagalba, pavėžėjimo sistemÄ…, į jÄ… įjungiant jau teikiamas paslaugas, papildžius trÅ«kstamais komponentais ir aiškiai nustaÄius, kaip ji veikia“, – sako K. AuruškeviÄienÄ—.
Tuomet pavėžėjimo paslauga galÄ—tų pasinaudoti daugiau gyventojų, pavyzdžiui, žmonÄ—s, dÄ—l sveikatos bÅ«klÄ—s į gydymo įstaigÄ… negalintys vykti nuosavu ar viešuoju transportu: turintys judÄ—jimo problemų, psichikos, regos, kalbos ar kt. sveikatos sutrikimų, patiriantys gydymo šalutinį poveikį, taip pat tie, kuriems reguliariai atliekamos dializÄ—s, vėžio gydymas ir pan. Ši paslauga bÅ«tų taikoma ir tÄ—vams, į gydymo įstaigÄ… vežantiems vaikÄ…, socialiai remtiniems asmenims ar tiems, kurie iš gydymo įstaigos naktį negali grįžti namo, nes nevažiuoja visuomeninis transportas.
Numatyta, kad kone pusÄ— (45–50 proc.) pavėžėjimo atvejų sudarytų pacientų transportavimas planinÄ—ms ambulatorinÄ—ms ir dienos paslaugoms. Pavėžėjimas hemodializÄ—s paslaugoms sudarytų treÄdalį (30–35 proc.) atvejų. Likusi dalis paslaugų bÅ«tų suteikta, pervežant pacientus iš vienos įstaigos į kitÄ… tolesniam gydymui bei jų parvežimui namo.
Siekiant užtikrinti racionalų valstybÄ—s išteklių panaudojimÄ…, pacientai šia paslauga galÄ—tų naudotis, gaudami iš PSDF finansuojamas paslaugas ir turÄ—dami gydytojo siuntimÄ…, pažymÄ… apie gydymÄ… ar vizito į gydymo įstaigÄ… patvirtinimÄ….
Skiriame didelį dÄ—mesį, kad pavėžėjimo sistema didele dalimi integruotų jau turimus išteklius – paslaugų užsakymui ir koordinavimui bÅ«tų skirtas trumpasis numeris 1808, pacientų registracija vizitams pas gydytojus vyktų per jau veikianÄiÄ… išankstinÄ™ pacientų registracijos (IPR) elektroninÄ™ sistemÄ…, siuntimams bÅ«tų panaudota e. sveikatos sistema ir pan.
Planuojama pritraukti ir šiuo metu savivaldybÄ—se dirbanÄius specialistus, teikianÄius transporto paslaugas pagal Socialinių paslaugų katalogÄ…, taip pat pervežimo paslaugas teikianÄius asmens sveikatos priežiÅ«ros įstaigų specialistus. Kad pavėžėjimo sistema bÅ«tų kuo efektyvesnÄ—, planuojama jos modelį išbandyti, keliose savivaldybÄ—se įgyvendinant bandomÄ…jį projektÄ…. Pirmam jo etapui įgyvendinti numatyta skirti 9 mln. eurų.
SAM Spaudos tarnyba